Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2008

ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ Α. ΤΣΙΠΡΑ

Η όλη διαδικασία κύλησε τεχνικά άψογα, και αξίζουν συγχαρητήρια τόσο στον Τσιμιτάκη (Μετά την εφημερίδα), που είχε την όλη πρωτοβουλία, όσο και στους υπόλοιπους που συνδράμανε.
Για μια ακόμη φορά, ο Αλέξης Τσίπρας απέδειξε, ότι το μεγάλο του προσόν είναι η ικανότητά και η άνεσή του στο να εξηγεί και να τεκμηριώνει την άποψή του. Ήταν άνετος, σαφής και συγκεκριμένος. Και τελικά έμεινε η εντύπωση, ότι τα 100 περίπου λεπτά της συνέντευξης ήταν λίγα. Το Under Const-Action αναμετέδωσε το stream της συνέντευξης, ενώ θα φιλοξενήσει και το μονταρισμένο video που θα ανεβεί στο YouTube.

Στην ουσία της συνέντευξης, τέθηκαν και απαντήθηκαν οι 13 από τις 15 ερωτήσεις που είχαν αρχικά επιλεγεί, μια και προέκυψαν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας νέα ερωτήματα, τα οποία διαβιβάστηκαν μέσω του πολιτικού μπλογκ. Σταχυολογώντας τις απαντήσεις του Αλέξη Τσίπρα, ξεχώρισα τα παρακάτω σημεία:

Στον πρόλογό του έκανε λόγο για τη διαδικασία, συγχαίροντας τους συντελεστές για την εθελοντική δουλειά τους, ενώ τόνισε ότι τα blogs μπορούν να έχουν το ρόλο ενός εναλλακτικού μέσου ενημέρωσης.

Στην ερώτηση για το ιδεολογικό στίγμα του ΣΥΝ (οι πλήρεις ερωτήσεις βρίσκονται εδώ), απάντησε ότι κατ’ αρχήν είναι υπέρ ενός συστήματος με ισχυρή φορολογία στα κέρδη. Στη σημερινή νεο-φιλελεύθερη πραγματικότητα κάτι τέτοιο δεν εφαρμόζεται. Και ενώ η σοσιαλδημοκρατία ουσιαστικά πάσχει από έλλειψη προσανατολισμού, εκείνο που απαιτείται από την Αριστερά είναι ένα εναλλακτικό πρόγραμμα εξουσίας. Τελικός στόχος είναι βέβαια ο σοσιαλισμός με δημοκρατία και ελευθερία, αλλά μέχρι τότε πρέπει να εξασφαλίσουμε, ότι θα δουλεύουμε και θα ζούμε αξιοπρεπώς από τη δουλειά μας, χωρίς γίνουν τσιμέντο όλοι οι δημόσιοι χώροι, χωρίς να παρακολουθούμαστε από κάμερες.
Οι ριζοσπαστικές διεκδικήσεις σήμερα αποτελούν επαναστατική πράξη. Συνεπώς, είναι στις μέρες μας πλαστό το δίλημμα μεταρρύθμιση ή επανάσταση.

Ειδικότερα για το Maastricht, ο Αλέξης Τσίπρας εξήγησε, ότι ήταν μια συνθήκη για τη σύσταση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης, απέναντι στην οποία κάποιος μπορούσε να έχει αρνητική ή κριτικά ανεκτική στάση σε κοινωνική και δημοκρατική κατεύθυνση. Όλη η Ευρωπαϊκή Αριστερά, πλήν ΚΚΕ και ΚΚ Πορτογαλίας, υιοθέτησε τη λογική αυτή. “Θεωρούμε την Ευρωπαϊκή Ένωση πεδίο πάλης“, τόνισε. “Δε συμφωνούμε με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές”. Εκτίμησε, τέλος, ότι τα “διακυβεύματα σήμερα είναι σύνθετα” και ότι εκείνο που χρειάζεται είναι μια Αριστερά ανταγωνιστική στο σύστημα, ώστε από μέσα να αλλάξουμε τους συσχετισμούς.

Στην ερώτηση για την αποπολιτικοποίηση των νέων, ο Αλέξης Τσίπρας απάντησε, ότι και ο ίδιος κάποιες φορές ένιωσε ότι δεν εκφράζεται απόλυτα από συγκεκριμένες οργανώσεις, αλλά επέλεξε την οργανωμένη δράση, ενώ πρότεινε ως εναλλακτικό μοντέλο δράσης την αυτενέργεια και την αυτοργάνωση σε νέες συλλογικότητες, μέσα από τα κινήματα που υπάρχουν και αντιμάχονται την ιδεολογική κυριαρχία του νεοφιλελευθερισμού.

Στην ερώτηση για την παιδεία και για τις σχετικές προτάσεις του Συνασπισμού, συμφώνησε, ότι τεχνικά μπορεί να γίνει κριτική στην πρόταση για ελεύθερη εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. Η συγκροτημένη πρόταση του ΣΥΝ για την παιδεία βασίζεται, όμως, σε μια αντίληψη, ότι το εκπαιδευτικό σύστημα είναι σε λαθεμένη πορεία και πρέπει να αλλάξει ριζικά. Και παρότι είμαστε οι τελευταίοι στην Ευρώπη σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση του συστήματος, το ζήτημα δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά και ζήτημα κατεύθυνσης. Το σχολείο δεν μπορεί να είναι πάρεργο του φροντιστηρίου, το λύκειο δεν πρέπει να είναι προθάλαμος για το Πανεπιστήμιο, το σύστημα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο δεν μπορεί να βασίζεται στην παράλογη λογική της ρουλέτας.
Αφού δήλωσε ότι απορρίπτει το εξεταστικοκεντρικό σύστημα εισαγωγής, εξήγησε, ότι η πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο μπορεί να είναι ανοικτή σε όλους, αρκεί πρώτα να καθιερωθούν δύο πυλώνες τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η επαγγελματική και η ακαδημαϊκή, ενώ στα πλαίσια του Πανεπιστημίου μπορούν κατά το πρώτο έτος να λειτουργούν κλάδοι (πχ όλες οι Ιατρικές σχολές με κοινά μαθήματα), και στο τέλους του θα γίνεται η επιλογή και κατανομή στις σχολές, ανάλογα με την επιτυχία στα μαθήματα και την επιθυμία των ίδιων των φοιτητών.

Για την αξιολόγηση, τέλος, είπε ότι ο ΣΥΝ δεν είναι κατά, αρκεί η αξιολόγηση να μην είναι εργαλείο για παροχή χρηματοδοτήσεων στα χέρια της κυβέρνησης. Η αξιολόγηση πρέπει να αποσκοπεί στην αύξηση της παρεχόμενης ποιότητας, και γι αυτό τα κριτήρια θα πρέπει να είναι εκπαιδευτικά και όχι παραγωγικά.
Στην ερώτηση για τους κουκουλοφόρους και τον Αλαβάνο, ο Αλέξης Τσίπρας δήλωσε ικανοποιημένος από την παρουσία του Αλαβάνου. Όπως είπε χαρακτηριστικά, “όσο μεγαλώνει μας εκπλήσσει“.

Για τους κουκουλοφόρους έκανε την εκτίμηση, ότι στήθηκε ένα τηλεοπτικό γαϊτανάκι κατά τη διάρκεια των μεγάλων κινητοποιήσεων, με στόχο να πληγούν αυτές. “Εμείς το δείχνουμε το πρόσωπό μας“, είπε και τόνισε, ότι “αν ήμασταν Τσιάπας στο Μεξικό, μπορεί και να τα κρύβαμε“. Σε συνθήκες αστικής δημοκρατίας, όμως, οι αλλαγές προκύπτουν από συμμετοχή.
Ο ΣΥΝ υπερασπίζεται την απενεχοποίηση του κινήματος, όπως και την ισότητα των πολιτικών ελευθεριών, όπως καθορίζονται από το Σύνταγμα. Η Αριστερά είναι αυτή που πρέπει να μιλήσει για τα δικαιώματα, τις αρχές και τις αξίες.

Στην ερώτηση για την προσωπική του έκθεση στα ΜΜΕ με αφορμή και την πρωτοβουλία του για εισαγωγή πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, ο Αλέξης Τσίπρας απάντησε, ότι η υπόθεση “φθηνό πετρέλαιο” είναι ακόμη σε εξέλιξη. “Δεν ανακάλυψα την Αμερική”, είπε και έκανε λόγο για συμβολική κίνηση κατά τα πρότυπα του μοντέλου που ακολούθησε ο δήμαρχος του Λονδίνου Livingstone. Διευκρίνισε, ότι πρόκειται για μια λογική, κατά την οποία οποιοδήποτε όφελος προκύπτει από την εισαγωγή φθηνού πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, θα κατευθύνεται σε παροχή κοινωνικών υπηρεσιών.
Σε σχέση με τα ΜΜΕ, θεωρεί ότι, όταν κάποιος εκτίθεται δημόσια, δεν μπορεί να κάνει κάτι για να αλλοιώσει την εικόνα του, ενώ υπενθύμισε ότι αρχικά τα ΜΜΕ τον είχαν λοιδορήσει. Στη συνέχεια βέβαια, όπως συμβαίνει στη ζούγκλα, έσπευσαν να τον πλαισιώσουν.

Απαντώντας στις αιτιάσεις περί lifestyle Αριστεράς, αναρωτήθηκε πότε ο ΣΥΝ χρησιμοποίησε το lifestyle; Πάντα μιλάει με αιχμές. Και ο ίδιος ως δημοτικός σύμβουλος “δε μασάει τα λόγια του”, όπως είπε.
Η Αριστερά, επέμεινε, δεν έχει σχέση με το lifestyle. Και κάνοντας λογοπαίγνιο, συνέχισε, ότι η Αριστερά πρέπει να γίνει τρόπος ζωής, να γίνει lifestyle.
Τέλος αποδέχθηκε, ότι χωρίς τα ΜΜΕ δε γίνεται να κοινοποιηθεί η άποψή σου. Αυτό όμως πρέπει να γίνεται χωρίς χειραγώγηση. Αντιλαμβάνεται το διαδίκτυο ως ένα νέο δημόσιο χώρο, όπου τα media είναι στα χέρια όλων. Και κατέληξε, τονίζοντας ότι δεν δίνει συνέντευξη στους bloggers, αλλά απευθύνεται σε όσους έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν κάνοντας χρήση της νέας τεχνολογίας. Και το Seattle, εξάλλου, έτσι είχε ξεκινήσει.

Μπορεί τα blogs να αποτελούν έναν άμεσο τρόπο πληροφόρησης και επικοινωνίας, δεν μπορεί να υποκατασταθεί, όμως η προσωπική επαφή και η συλλογική δράση.
Στην ερώτηση για την οργάνωση του ΣΥΡΙΖΑ, εκτίμησε ότι η χρήση νέων τεχνολογιών θα διευκόλυνε την οριζόντια επικοινωνία των οργανώσεων. Θύμισε, όμως, τη ρήση του Πουλαντζά, ότι “η άμεση δημοκρατία, όταν δε διαμεσολαβείται από αντιπροσώπους, κινδυνεύει να οδηγήσει σε ολοκληρωτισμό“.
Χαρακτήρισε το εγχείρημα της εκλογής του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ αρχικά ελκυστικό, ουσιαστικά, όμως, όλοι αυτοί που ψήφισαν, επέλεξαν δυστυχώς μόνο πρόσωπο και όχι πολιτική. Με αυτόν τον τρόπο νομιμοποιείται η απόλυτη προσωπική εξουσία. Αντίθετα, θα είχε ενδιαφέρον μια ταυτόχρονη εσωτερική διαδικασία στο ΠΑΣΟΚ, για το άρθρο 16 για παράδειγμα. Η διαφορά με όλα αυτά είναι, ότι στο ΣΥΡΙΖΑ συντίθενται απόψεις.
Τέλος, ανακοίνωσε ότι στο επόμενο διάστημα θα χρησιμοποιηθούν σύγχρονες μέθοδοι που θα επιτρέπουν την οριζόντια επικοινωνία των οργανώσεων, ενώ δήλωσε ότι άμεσο μέλημά του θα είναι οι Πολιτικές Κινήσεις του Συνασπισμού να μην έχουν μόνο διεκπεραιωτικό χαρακτήρα.

Στην ερώτηση για την Εκκλησία, ο Αλέξης Τσίπρας προσυπέγραψε τον προβληματισμό όπως τέθηκε. Θεωρεί σκανδαλώδη το ρόλο που έχει η Εκκλησία στα πολιτικά και κοινωνικά πράγματα της χώρας. “Η Εκκλησία δεν μπορεί να παίζει το ρόλο της Α.Ε. να χειρίζεται κρατικά κονδύλια μέσω ΜΚΟ και να προβαίνει σε ανταποδοτικές επενδύσεις, σε βάρος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος“.
Η πίστη είναι δικαίωμα, είπε, αλλά υπάρχει πρόβλημα όταν η πίστη εμπλέκεται με τις λειτουργίες του κράτους. Διευκρίνισε, τέλος, ότι ο απλός πιστός δεν έχει καμία σχέση με τη νομή της εξουσίας στην ηγεσία της Εκκλησίας.
Στην ερώτηση για τα εργασιακά, ο Αλέξης Τσίπρας αρχικά διαφώνησε και υποστήριξε, ότι όσο και να διαφωνεί με το ΚΚΕ, δεν παύει αυτό να αποτελεί μέρος της Αριστεράς. Εκτίμησε, ότι υπάρχει κρίση στην εκπροσώπηση μεγάλων κατηγοριών εργαζόμενων, οι οποίοι δεν εκφράζονται από τη ΓΣΕΕ. Για το λόγο αυτό απαιτείται μια νέα κοινωνική ενότητα.

Μίλησε για τους νέους εργαζόμενους, που δουλεύουν σε καθεστώς επισφάλειας, με συμβάσεις, χωρίς ασφάλιση ή σε stage, και παρατήρησε, ότι η μεγάλη αυτή κατηγορία εργαζόμενων, έχει και αυτή καταναλωτικές απαιτήσεις, τις οποίες, όμως τη φορτώνει σε βάρη στις τράπεζες και σε κάρτες. Αυτοί, λοιπόν, αποτελούν το σύγχρονο “προλεταριάτο”. Δέχονται βάναυση επίθεση και αδυνατούν να διεκδικήσουν.
Χρειάζεται μια ΓΣΕΕ των εργαζόμενων και όχι των δημοσίων υπαλλήλων. Να απορριφθεί το μοντέλο του παραγοντισμού.

Ο ρόλος του ΣΥΝ, είπε, θα πρέπει να είναι στο πλάι των διεκδικήσεων, ώστε να αποκτήσουν όλοι οι εργασιακοί χώροι σωματεία και συμβάσεις εργασίας. Ο ΣΥΝ πρέπει να συμβάλει στην πολιτικοποίηση των εργαζόμενων, ώστε μέσα από το κίνημα που θα διογκωθεί να προκύψει η αλλαγή συσχετισμών. Στην πορεία αυτή, οι διασπαστικές λογικές δεν είναι αποτελεσματικές.

Στην ερώτηση για τις κάμερες, υποστήριξε, ότι οι κάμερες δε μειώνουν την εγκληματικότητα. Δημιουργούν σύνδρομο παρακολούθησης στους πολίτες, ώστε να αποτρέπεται η συλλογική δράση. Αποτελούν, επίσης, ένα εργαλείο εκσυγχρονισμού των διωκτικών αρχών.

“Η εγκληματοφοβία είναι πιο επικίνδυνη από την εγκληματικότητα“, είπε, θυμίζοντας και μια έρευνα, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα είναι τελευταία στην εγκληματικότητα στην Ευρώπη. Η εγκληματικότητα δεν αντιμετωπίζεται με καταστολή ή φυλακές, αλλά μόνο αν αγγίξουμε τα πραγματικά κοινωνικά αίτια που την προκαλούν. Στη Γαλλία, πχ, που υπάρχουν και κάμερες και αστυνομία, σημειώθηκαν εξεγέρσεις από εξαθλιωμένους. Και επανέλαβε τη φράση που είπε ένας από τους εξεγερμένους στο Παρίσι στον τότε υποψήφιο πρόεδρο Μπεζανσινό: “Το παρελθόν ήταν κακό, το παρόν είναι μαύρο, και ευτυχώς δεν υπάρχει μέλλον“.

Στην ερώτηση για το δημόσιο τομέα, χαρακτήρισε εκσυγχρονιστικό κλισέ το δίλημμα “ή κακό δημόσιο ή ιδιωτικό”. Φρόντισαν πρώτα να διαλύσουν το δημόσιο τομέα και τώρα μας λένε ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει. Ο ΣΥΝ, θέλει δημόσιες τις βασικές κοινωνικές λειτουργίες. Όχι όμως με κομματικό κράτος, όχι με κυβερνήσεις κολλητών, όχι με ευνοιοκρατία.

Θεωρεί, ότι η Αριστερά δε φέρει ευθύνη, από τη στιγμή που δεν έχει κυβερνήσει. Αποδέχθηκε, όμως, την ευθύνη που αντιστοιχεί στις συνδικαλιστικές δυνάμεις του χώρου, όταν αυτές ασχολούνται κύρια με τις μισθολογικές παροχές, και όχι με την ποιότητα που θα πρέπει να χαρακτηρίζει το επίπεδο των υπηρεσιών.
Δεν δέχτηκε ότι υπάρχουν συντεχνίες, και δικαιολόγησε απόλυτα τον αγώνα των δασκάλων για 1200 ευρώ μισθό, αφού ακόμη και αυτό το ποσό είναι σχετικά λίγο για να ζήσει κανείς. Βασικός στόχος είναι όλοι οι εργαζόμενοι να ζουν αξιοπρεπώς από τη δουλειά τους, και αυτό να επιτευχθεί με εξίσωση προς τα πάνω.
Σε ότι αφορά τις σχέσεις του ΣΥΝ με το ΚΚΕ, ο Αλ. Τσίπρας διευκρίνισε ότι αυτιστική μπορεί να είναι κάποια πολιτική, αλλά όχι κάποιο κόμμα. Ο ΣΥΝ επιθυμεί κοινή δράση με το ΚΚΕ, γι αυτό και είναι τόσο επικριτικός απέναντί του. Υπάρχουν τεράστιες ιδεολογικές διαφορές, μια και ο ΣΥΝ δεν αποβλέπει σε ανελεύθερα καθεστώτα τύπου Στάλιν ή Μπρέζνιεφ, αλλά θέλει τη χειραφέτηση σε συνδυασμό με την ελευθερία.
Αυτό που απαιτείται σήμερα, είναι η ενότητα στη δράση. Τις ιδεολογικές διαφορές θα τις λύσει η ιστορία.


Τόνισε με σαφήνεια, ότι η κριτική αφορά την ηγεσία του ΚΚΕ, και όχι τα μέλη και τους φίλους, τους οποίους τους σέβεται απόλυτα για τους αγώνες τους.
Κατέληξε λέγοντας ότι “η διαφορετικότητα είναι πλούτους“, και ότι “δεν υπάρχει η μια και μοναδική αλήθεια“.


Για τις σχέσεις του ΣΥΝ με το ΠΑΣΟΚ, ισχυρίστηκε ότι ο ΣΥΝ δεν ανέχεται την κυβέρνηση της ΝΔ, απεναντίας κάνει τη σκληρότερη κριτική, μέσα και έξω από το Κοινοβούλιο. Χαρακτήρισε τις σχέσει με τη Σοσιαλδημοκρατία “ανοιχτό ζήτημα“.
Στη συνέχεια υπενθύμισε, ότι ο ΣΥΝ μετά τις εκλογές έκανε στο ΠΑΣΟΚ πρόταση κοινής στάσης στο Ασφαλιστικό, στο Άρθρο 16 και στις ιδιωτικοποιήσεις των ΟΤΕ, ΔΕΗ και Ολυμπιακής, χωρίς όμως να πάρει απάντηση. Και αναρωτήθηκε “αν κάποιος δε συνεργαστεί στην αντιπολίτευση, μπορεί να συνεργαστεί στην κυβέρνηση;” Θεωρεί ότι συνεργασία των δύο κομμάτων με το δεδομένο προγραμματικό πλαίσιο του ΠΑΣΟΚ, αλλά και με την 20ετή κληρονομιά του, δεν είναι εφικτή.

Η τελευταία ερώτηση, από αυτές που είχαν επιλεγεί, αφορούσε το βιβλίο της Στ’ Δημοτικού. Ο Αλ. Τσίπρας δήλωσε ότι θα συνδράμει στο αίτημα για αναγνώριση των γενοκτονιών, και ότι βρίσκεται στο πλευρό του προσφυγικού κινήματος.

Το εν λόγω βιβλίο, θεωρεί ότι θα έπρεπε να είχε κριθεί, γιατί η μέθοδος που ακολουθήθηκε για τη συγγραφή του χαρακτηρίζεται από μετανεωτερικότητα. Αντί αυτού, το βιβλίο επικρίθηκε, κυρίως από εθνικιστικούς κύκλους, γιατί δεν παρουσιάζει την ιστορία μας στα πρότυπα της χολυγουντιανής παραγωγής των 300.
Μια και η διαδικασία ήταν διαδραστική, τέθηκαν και 4 ερωτήματα, που στάλθηκαν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης:


Στο ερώτημα για την καθιέρωση του πολιτικού γάμου για τους ομοφυλόφιλους, ο Αλ. Τσίπρας απάντησε, ότι και ως υποψήφιος δήμαρχος είχε υποστηρίξει το συγκεκριμένο αίτημα.

Στο ερώτημα γιατί ο ίδιος έθεσε υποψηφιότητα και αν κομίζει κάτι καλύτερο από τον Φ. Κουβέλη, δήλωσε ότι οι δύο υποψήφιοι είναι συναγωνιστές. Θεωρεί ότι κομίζει όχι κάτι καλύτερο, αλλά κάτι διαφορετικό από τον ανθυποψήφιό του, ενώ η αντιπαράθεση γίνεται πάνω σε θέσεις και δεν έχει προσωπικά χαρακτηριστικά.

Στο ερώτημα πότε θα παρουσιάσει τις σκέψεις και τις προτάσεις του και αν θα καταθέσει κάποιο κείμενο, ο Αλ. Τσίπρας απάντησε, ότι οι προγραμματικές θέσεις για το Συνέδριο έχουν ήδη υπερψηφιστεί από τη μεγάλη πλειοψηφία της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής. Στο ΣΥΝ δε λειτουργεί αρχηγικό σύστημα, αλλά οι αποφάσεις είναι συλλογικές. Συνεπώς την Τετάρτη 9/1 θα παρουσιάσει δημόσια κάποιες σκέψεις και προτάσεις, που θα αποσαφηνίζουν το στίγμα του.

Τέλος, στο ερώτημα αν η Μακεδονία είναι μία και Ελληνική, απάντησε, ότι αυτό σηκώνει πολύ συζήτηση. Επισήμανε, όμως, ότι αν είχε υιοθετηθεί από τις ελληνικές κυβερνήσεις η άποψη του Συνασπισμού για χρήση του όρου Μακεδονία με γεωγραφικό προσδιορισμό, το θέμα θα είχε προ πολλού λυθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: